particulieren willen massaal gaan beleggen...

Gepubliceerd op 18 mei 2020 om 13:30

Particuliere beleggers die de afgelopen weken dachten te profiteren van de dalende aandelenbeurzen zijn in veel gevallen bedrogen uitgekomen. De wachttijden bij de bekendste handelsplatformen zijn flink opgelopen, zij konden de instroom niet aan. Bij de grootste partij DeGiro wachten nu nog ongeveer 30.000 mensen op het openen van een beleggingsrekening.

Aandelenbeurzen gingen door de coronacrisis vooral in maart hard onderuit. Na ruim tien jaar stijgende koersen, was dat voor veel particulieren hét moment om te beginnen met beleggen.

Dat leidt vooral bij DeGiro tot lange wachtlijsten. Sinds het begin van dit jaar hebben zich bijna 160.000 nieuwe beleggers aangemeld. Dat kan het handelsplatform niet aan en daarom ging DeGiro tijdelijk op slot voor nieuwe klanten. 

Tienduizenden op de wachtlijst

Het gevolg is een wachtlijst van tienduizenden potentiële zelfbeleggers. De wachttijd is opgelopen tot zo'n zes weken. Zuur voor beleggers die dachten te profiteren van de lagere koersen, omdat die de coronacrash alweer deels hebben goedgemaakt. Zo hebben veel particuliere beleggers het opmerkelijke herstel van de aandelenbeurzen de laatste weken aan hun neus voorbij zien gaan.

Ook bij andere brokers zoals BinckBank en Flatex hebben nieuwe klanten te maken met vertragingen. Bij BinckBank duurde het soms een week om binnen te komen. Volgens een woordvoerder zijn de achterstanden nu weggewerkt. 'Beleggers kunnen in principe binnen een werkdag aan de slag.'

Bij Flatex, de Duitse broker die nog op goedkeuring van De Nederlandsche Bank wacht om de overname van DeGiro af te ronden, waren volgens topman Frank Niehage sommige processen vertraagd. 'Corona raakte ons tijdens het hoogseizoen, wanneer we altijd al veel nieuwe klanten hebben. Het heeft in sommige gevallen tot vertraging geleid.'

In belang van de klant

Ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de wachtrijen geconstateerd. De toezichthouder 'vindt het belangrijk dat ondernemingen, ook in crisisomstandigheden, aan wet- en regelgeving kunnen blijven voldoen'. Ook als het aannemen van nieuwe klanten daardoor wat langer duurt. Wel houdt de AFM de situatie in de gaten om te zien 'of er situaties ontstaan die de zorgvuldige behandeling van zowel bestaande als nieuwe beleggers in de weg staat'.

Perfecte storm

Door de coronacrisis en grote veranderingen op de Nederlandse markt van brokers is DeGiro in een soort perfecte storm terechtgekomen. Het begin van het jaar is sowieso een periode waarin particulieren hun financiën op orde willen krijgen en besluiten te beginnen met beleggen.

DeGiro heeft daarbij de grootste aantrekkingskracht voor de gemiddelde beginnende belegger, onder meer vanwege de lage tarieven, zegt Bart Spronk van vergelijkingssite Finner. Flatex was volgens hem de enige echte uitdager op deze markt. Het Duitse bedrijf kwam vorig jaar met veel bombarie naar Nederland en bood als eerste serieuze speler gratis beleggen aan.

Met dat aanbod trok Flatex veel klanten, vervolgens kwam de overname van DeGiro. Maar daarna kondigde de Duitse broker plotsklaps aan toch de prijzen te verhogen. 'Ze werden zelfs iets duurder dan DeGiro', zegt Spronk. Klanten die nu willen overstappen van Flatex naar DeGiro moeten een nummertje trekken. 'Veel van die beleggers willen weg, maar kunnen dat dus niet. Of ze moeten naar een andere partij kijken. Er zijn wel opties, maar die zijn duurder of hebben niet de gewenste kwaliteit.'

Doe-het-zelven

De enorme toestroom naar online brokers ontstaat doordat Nederlanders steeds meer zelf willen beleggen, blijkt uit recent onderzoek van de AFM. De toezichthouder constateerde dat zes op de tien beleggers kiest voor zelf beleggen, execution-only in jargon. Drie op de tien besteden het werk uit aan een vermogensbeheerder en de overigen kiezen voor een financieel adviseur.

Volgens Nagel van DeGiro heeft het thuiszitten tijdens de lockdown aan het doe-het-zelven bijgedragen. 'De rente bij de banken is laag, dus mensen zijn ontevreden. Als er dan op televisie veel aandacht wordt besteed aan beleggen, dan is de laptop snel gepakt om een rekening te openen.' Nagel verzekert dat de wachtlijst nu weer kleiner wordt. Hoe lang het duurt voordat hij weg is, kan hij niet zeggen. ‘We weten niet hoeveel klanten er volgende week voor de deur staan.’

(Bron FD.NL)